Seuran synty

Itäkarjalaisten pyrkimykset elinolojensa ja sivistystasonsa kohentamiseen saivat 1890-luvulla pontta Suomessa virinneestä karelianismista ja Suomeen asettuneiden karjalaisten kotiseuturakkaudesta.

Vuonna 1906 vienalaiset kauppiaat ja heidän suomalaiset tukijansa perustivat Wienan Karjalaisten Liiton, jonka tavoitteeksi asetettiin Vienan henkisen ja aineellisen tilan kohentaminen. Liiton nimi muutettiin vuonna 1917 Karjalan Sivistysseuraksi.

Seura on yli satavuotisen historiansa ajan toiminut itäkarjalaisen kulttuurin, kielen ja perinteen vaalimiseksi Suomessa ja Venäjän puolella.

jasenetWienan Karjalaisten Liiton alustavan kokouksen osanottajat Vaasassa keväällä 1906. Istumassa vas. rva Selma Kaukoniemi (Uhtua), kauppias Timo Manner (Uhtua), kauppias Pekka Pankkonen (Uhtua), kauppias Aleksei Mitro (Uhtua), kauppias Paavo Ahava (Uhtua), rva Anni Kaukoniemi (Uhtua), kauppias Iivo Kaukoniemi (Uhtua). Takana seisomassa vas. kauppias Simo Kaukoniemi (Uhtua), tohtori-insinööri Benjamin Mitro (Uhtua), kauppias Jaakko Karppala (Jyskyjärvi), kauppamatkustaja A. Kanerva (Vuokkiniemi), kauppias Miitrei Arhippainen (Kiestinki), kauppias Vasili Andronoff (Uhtua), kauppias K. Haurinen (Uhtua) ja kauppias Kirilä Lipkin (Vuokkiniemi).

Perustajat_TampereellaVienan Karjalaisten Liiton perustamiskokouksen osanottajat Tampereella elokuun alussa 1906. Asusteista ja muustakin huomaa, että liikkeelle olivat lähteneet Suomessa kaikin tavoin hyvän jalansijan saaneet ihmiset. Vasemmassa äärireunassa istumassa Iivo Kaukoniemi vaimonsa Annin kanssa, alarivissä pikkupojan vasemmalla puolella istuu lippalakki päässä Iivo Härkönen. Pikkupojan oikealla puolella istuvat Ilja Lammela ja Timo Remsujeff (myöhemmin Manner). Takimmaisina keskellä seisovat vasemmalta lukien Sakari Alanko sekä Benjamin ja Aleksei Mitrofanoff). ja O.A. Hainari taaempana valkeahattuisen naisen takana.

Vienan Karjalaisten Liiton ja Karjalan Sivistysseuran puheenjohtajat:

Vienan Karjalaisten Liiton ja Karjalan Sivistysseuran puheenjohtajat ovat usein istuneet tehtävässään useita vuosia.

Kauppaneuvos Aleksei Mitro (1906–1936)
Kauppaneuvos Ville Mattinen (1936–1953)
Varatuomari Aleksi Lahelma (1953–1961)
Toimitusjohtaja Boris Karppela (1961–1983)