Karjalan Sivistysseura ry

Karjalan Sivistysseuran toiminnassa tavoitteena on yhdistää karjalaiset valtakuntien rajan molemmin puolin vaalimaan kieltään, kulttuuriaan sekä karjalaista identiteettiään. Keskeistä on yhteistyö sekä jäsenistön että muiden toimijoiden kanssa karjalan kielen ja kulttuurin elinvoimaisuuden hyväksi.

Yhdistyksen arvopohja nojaa vahvaan itä- ja rajakarjalaiseen identiteettiin, karjalais-kalevalaiseen kulttuuriperintöön ja suomalais-ugrilaisuuteen laajemmin. Kielen ja kulttuurin kehittäminen ja säilyttäminen elinvoimaisina on yhdistyksen toiminnassa keskeistä. Historia on opettanut karjalaiset arvostamaan yhteisöllisyyttä, suvaitsevaisuutta sekä kansanryhmien ja uskontojen välistä vuorovaikutusta.

Yhdistyksen arvoja ovat sivistys, oikeus omaan kieleen ja kulttuuriin, yhteisöllisyys, suvaitsevaisuus sekä eri kansanryhmien ja uskontojen välinen vuorovaikutus, joita edistetään yhdistyksen toiminnalla.