Pavel Tšubinski: Elämää Vienan kylissä 1860-luvulla – Karjalan tilastollinen ja kansatieteellinen katsaus JÄSENILLE

HUOM. Kirjan norm. hinta on 20 euroa ja sen voi tilata tästä linkistä.

Pavel Tšubinskin (1839–1884) Karjalan tilastollinen ja kansatieteellinen katsaus kuuluu aikansa harvinaisiin venäläisiin Vienan Karjalan kuvauksiin. Tekijä tarkastelee Vienan Karjalan maantieteellistä asemaa sekä vienankarjalaisten taloudellista, sosiaalista ja kulttuurista tilannetta 1800-luvun puolivälissä.

Teoksessa kuvataan talonpoikien elämäntapaa ja esitetään monipuolisia tilastotietoja karjalaiskylistä. Tšubinski tuo arvokasta tietoa myös vienankarjalaisista hää- ja hautaustavoista sekä kansan parissa eläneistä ennusmerkeistä ja uskomuksista.

Kirjoittaja työskenteli Arkangelin tilastokomitean sihteerinä ja käytti tietolähteinä eri viranomaisdokumentteja.

Teosta elävöittävät Tšubinskin Vienan Karjalan -matkallaan tekemät henkilökohtaiset havainnot ja keskustelut paikallisten ihmisten kanssa.

Kovakantinen kirja, 92 sivua.

Karjalan Sivistysseura, 2021