Paikkarin torpan Elias

Paikkarin torpan tuki ry:n ja Karjalan Sivistysseuran yhdessä julkaisema kokoelma sisältää historiallisia kirjoituksia Elias Lönnrotista ja tämän kotitalosta, Paikkarin torpasta. Toimittaneet Pekka Laaksonen, Eeva-Kaisa Linna ja Risto Piekka.

”Kirja ja sen lopussa oleva kronologia Lönnrotin elämänvaiheista lempeäilmeisten kuvien saattelemana kertovat, mitä kaikkea Paikkarin torpan poika elämänsä aikana teki, mitä hän sai aikaiseksi ja millaisten huomionosoitusten kohteeksi hän joutui.

Kirjoittajista Aarne Anttila on Lönnrotin elämäkerran kirjoittaja, akateemikko Martti Haavio Sammatissa kesiään viettänyt perinteentutkija, Reino Silvanto ja Kaarlo Wanamo sammattilaisia Lönnrotin muiston vaalijoita. Lisäksi on luettavissa Lönnrotin 1832 ilmestyneen suomalaisten maagisia parannustapoja käsittelevän väitöskirjan suomennos. Kalevalaseuran 64. vuosikirja Lönnrotin aika on ollut tärkeänä lähteenä.”

– Pekka Laaksonen

Karjalan Sivistysseura ry, 2019. 93 sivua, kuvitettu.