Kateriina Paalamo ja Sanna Hukkanen: Otavaisen kruunu – Šarjakuvašanakirja (vienankarjalaksi)

HUOM. Karjalan Sivistysseuran jäsenille kirjan hinta on 20 euroa, sen voi tilata tästä linkistä.

Senja ja Dani tapaavat Senjan mummolan lähellä olevassa metsässä Kondien, joka on kuninkaallista sukua ja tähdistä maan päälle tullut! Hänellä on tärkeitä tehtäviä suoritettavanaan. Minne ystävykset päätyvät karhun matkassa, ja mitä kaikkea he kulkiessaan näkevät? Kuka hiipii heidän jäljessään varjoissa? Entä minne karjalan kielen sanat häviävät?

Sarjakuvasanakniiga tuo karjalaisten satujen taikaa nykyajan lasten maailmaan. Kirjan läpi kulkevan tarinan ohessa on eri aihepiireihin liittyvät kuvitetut sanastot. Monipuoliset nykyaikaiset sanastot on laatinut karjalan kielen kääntäjä ja opettaja Katerina Paalamo. Kirjan ovat käsikirjoittaneet tekijät yhdessä, ja kirjan karjalankielinen tarina on karjalaa äidinkielenään puhuvan Paalamon käsialaa. Upeat kuvitukset on loihtinut joensuulainen sarjakuvataiteilija ja kuvittaja Sanna Hukkanen.

Kolmella karjalan murteella julkaistava Adaman gruunu on mukaansatempaava perussanakirja kaikille kielestä kiinnostuneille. Alkuteos Adaman gruunu on kirjoitettu eteläkarjalaksi, ja sen voi tilata tästä linkistä. Vienankarjalaksi kirjan (Otavaisen kruunu) on kääntänyt Olga Karlova ja livvinkarjalaksi (Odavan koronu) Ilja Moshnikov.

Pehmeäkantinen kirja, KSS 2021, s. 56. Loistelias kuvitus.