Mihail Krukovski: Aunuksenmaa: matkakuvauksia JÄSENHINTAAN

(Tuote)Osastot: ,

HUOM. Kirjan normaali hinta on 20 euroa ja sen voi tilata tästä linkistä.

Mihail Antonovitš Krukovski (1865-1936) oli tunnettu venäläinen etnografi. Vuonna 1899 Krukovski teki Keisarillisen tiedeakatemian tuen turvin viisi kuukautta kestäneen tutkimusmatkan eri puolille Aunuksenmaata.

Matkareitti kulki Pietarista Laatokan kautta pitkin syväriä, sisälsi Lotinanpellon, Aleksanteri Syväriläisen luostarin, Aunuksen kaupungin, Vitelen, Petroskoin, Poventsan, Kižin, Puutoisen, Podporožjen sekä muita asutuskeskuksia. Krukovski kävi toukokuusta syyskuuhun kestäneellä matkallaan niin venäläisissä kuin karjalaisissakin Aunuksenmaan kunnissa.

Matkan tulokset tiivistyivät julkaisuun Aunuksenmaa. Matkakuvauksia. Krukovski kulkee jalan, hevosilla, veneillä ja laivoilla tuulta ja myrskyjä uhmaten paikoin mutavelliksi muuttuneita teitä ja vuolaina virtaavia jokia myöten halki Aunuksenmaan. Karjalaa taitamattoman Krukovskin tulkkeina toimivat kulloisetkin matkakumppanit.

Krukovski tekee havaintoja ympäristöstä ja ihmisistä. Hän kiinnittää huomiota karjalan ja venäjän kielten keskinäiseen vaikutukseen ja sosiaalisiin ongelmiin. Erityisesti häntä askarruttaa ”lapsikauppa”, lasten lähettäminen vanhempien saamaa maksua vastaan oppiin Pietariin.

Kovakantinen kirja, 193 sivua

Karjalan Sivistysseura, 2022