Jelena Usatševa: Itä-Karjalan pakolaiset: Tie kotiin

Varasto loppu

Kuvaus

Toinen painos on myyty loppuun.

HUOM. Karjalan Sivistysseuran jäsenille hinta on 35,00 euroa – tilaathan tästä linkistä: Itä-Karjalan pakolaiset – Tie kotiin jäsenhintaan

Jelena Usatševan palkittu kirja kertoo niiden itäkarjalaisten kohtaloista, jotka heimosotien ja Venäjän sisällissodan 1918–1922 aikana joutuivat pakenemaan Venäjän Karjalasta Suomeen. Vuosia myöhemmin monet heistä palasivat kotiin. Sodalla oli kuitenkin peruuttamattomia seurauksia monille perheille. Osa sukujen jäsenistä jäi Suomeen kun osa palasi kotimaahan.

Teoksessa käytettyjä pakolaisten ja heidän perheidensä alkuperäisiä kuvia 1920-luvun puolivälistä ei ole aiemmin julkaistu missään. Kaikki kuvat ovat peräisin armahduksen saaneiden pakolaisten kaavakkeista, joita säilytetään Karjalan tasavallan kansallisarkiston kokoelmissa. Elämäkertatiedot on koottu laajasta arkistoaineistosta, julkisista lähteistä ja pakolaisten jälkeläisiltä saaduista tiedoista.

Kirja on julkaistu venäjäksi ja suomeksi. Se on suunnattu sekä rajan eri puolilla asuville pakolaisten sukulaisille että kaikille Karjalan menneisyydestä kiinnostuneille.

Kovakantinen, runsaasti harvinaisia valokuvia, s. 224.

Toinen painos, Periodika, 2021.

Posted in Uncategorized |
Bookmark the permalink.