Timo Tervonen: Vallien sisällä – vallien ulkopuolella

Karjalan Sivistysseura julkaisema Vallien sisällä, vallien ulkopuolella – teos kertoo elämästä suomalaisella pakolaisleirillä 1920-1930 -luvulla.

Pakolaisleirillä Kotkan Kyminlinnassa eläneen Timo Tervosen kokoamista tarinoista toimitettu Vallien sisällä, vallien ulkopuolella –teos kuvaa pakolaisuutta Suomen itsenäisyyden alkuvuosikymmeninä.

Timo Tervonen oli kuusivuotias, kun hän vienankarjalaisen perheensä kanssa vuonna 1929 päätyi Kotkan Kyminlinnan pakolaisleirille. Vuonna 1922 Itä-Karjalan kukistunut kansannousu oli vain muutaman viikon aikana ajanut rajan yli Suomeen noin 11 000 pakolaista. Jo aiemmin maahan oli tullut niin venäläisiä, itäkarjalaisia kuin inkeriläisiä pakolaisia. Vuoden 1922 alussa pakolaisia arveltiin olevan yhteensä 33 500.

Timo Tervonen vietti leirillä lapsuus- ja nuoruusvuotensa, ja lähti sieltä nuorukaisena talvisotaan vuonna 1939. Pakolaishuoltolassa eletyt vuodet poikivat paljon kertomisen arvoisia tarinoita. Ne Tervonen kokosi monisatasivuiseksi käsikirjoitukseksi, jonka hän vuonna 1991 luovutti Karjalan Sivistysseuralle.

Seura on toimittanut Tervosen muistitiedollisen tarinakerrostuman Kyminlinnaa koskevan osan Vallien sisällä, vallien ulkopuolella -teokseksi. Kirja kertoo leirin elämästä ja ihmisistä. Arkisten kokemusten lisäksi läsnä on myös suurempia kysymyksiä ulkopuolisuudesta, juurettomuudesta ja yksilön osasta historian pyörteissä.

Tervosen tekstin sielu on vienalaisessa dialogissa, ja se on teoksessa säilytetty sellaisena kuin se on tekijän kynästä lähtenyt. Muut toimitukselliset ratkaisut on tehty yleisen luettavuuden, temaattisen selkeyden ja tekstissä esiintyvien yksityishenkilöiden kunnioittamisen näkökulmista.

2015, nid. 454 s. kuvia.