Lyyli Home: Suojärveläisten juhlaa ja arkea – Elämää Raja-Karjalassa 1800-luvulta talvisotaan

Suojärvellä syntynyt ja kasvanut Lyyli Home (1901-1982) työskenteli kansakoulunopettajana Raja-Karjalassa Suojärvellä, Karjalankannaksella Raudussa sekä sotien jälkeen Pohjois-Karjalassa Polvijärvellä. Eläkkeelle jäätyään hän ryhtyi keräämään suojärveläistä muistitietoa ja kirjoitti vuosina 1967-1981 viisitoista tutkielmaa, joiden aiheet vaihtelevat suojärveläisistä häätavoista sairauksien kansanomaisiin parantamistapoihin.

Tekstit perustuvat kirjoittajan omiin muistikuviin, haastatteluihin, kirjallisuuteen ja arkistolähteisiin. Aiemmin nämä kirjoitukset ovat olleet vain Homeen suvun jäsenten hallussa sekä tutkijoiden käytössä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkistossa, mutta tämän kirjan myötä Lyyli Homeen tutkielmiin suojärveläisten elämästä 1800- luvulta talvisotaan pääsevät tutustumaan myös muut rajakarjalaisesta elämänmuodosta ja kulttuurihistoriasta kiinnostuneet.

Nyt kirjasta on otettu toinen painos. Kyseessä on ajaton 553-sivuinen tietolipas rajakarjalaisesta kulttuurista.

Julkaisija Homeen suku, 2. painos, 2023 (1. painos 2017)