Ivan Olenev: Karjalan maa ja sen tulevaisuus Muurmannin radan rakentamisen yhteydessä

Varasto loppu

Ivan Olenev oli kotoisin Vologdan kuvernementista ja kirjoitti kirjaansa toimiessaan opettajana Vienan Karjalassa 1890-luvun lopulla. Kiinnostuttuaan syvästi karjalaisesta kulttuurista hän oppi tuntemaan hyvin paikallisväestön elämän ja matkaili pitkin Suomea. Havaintonsa elämästä kahden puolen rajaa Olenev esitti matkakuvausten muodossa. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura julkaisi kirjan venäjän kielellä Helsingissä 1917, ja se sai osakseen ihailevia aikalaisarvioita. Sadan vuoden kuluttuakin teos säilyttää arvonsa, sillä sen kantava ajatus on, että jokainen etninen kulttuuri on arvokas ja että ”tavallinen ihminen” kykenee rakentamaan siltoja eri kansojen ja toisistaan poikkeavien yksilöiden välille.

Suomenkielinen painos on jatkoa julkaisusarjalle Karjala matkailijoiden ja tutkijoiden silmin. Sitä toteuttavat Venäjän tiedeakatemian alaisen Karjalan tiedekeskuksen Kielen, kirjallisuuden ja historian instituutti sekä Karjalan Sivistysseura.

Karjalan Sivistysseura, 2019. 156 sivua, kuvitettu.