Karhujen tarina, kerännyt Vieno Meriläinen, toimittanut Taina Dalberg

Kuvaus

Karhujen tarina on yhden karjalaisperheen kertomus, muistelus. Järveläisen talossa Paahkomienvaarassa ennen toista maailmansotaa eläneille Iivana ja Jelena Karhulle syntyi yhdeksän lasta. Tässä kirjassa seitsemän heistä kertoo kukin oman tarinansa: ne ovat tarinoita lapsuudesta Vienan Karjalassa, kylän arjesta sodan keskellä, evakkomatkasta Suomeen ja uuden elämän alkuvaiheista täällä.

Suurimman osan kertomuksista on kerännyt vuosien 2000–2013 välillä Svetlana eli Vieno, sisaruksista seitsemäntenä syntynyt. Muistot on järjestänyt ja niitä on täydentänyt Taina Dalberg, Vienon siskontytär. Mukaan on lii­tetty runsaasti valokuvia sukulaisten vaiheista, aina 1900-luvun alkuvuosista tähän päivään saakka.

Karhujen muistelukset on jul­kaissut Karjalan Sivistysseura, joka vaalii ja tallentaa Itä- ja Raja-Karjalan kulttuuria ja historiaa.

Karjalan Sivistysseura, 2019. 246 sivua, kuvitettu.

Posted in Uncategorized |
Bookmark the permalink.