Timo Salminen: Heimoustunne, kieli ja kulttuuri – Suomalais-ugrilaisen Kulttuurirahaston säätiön historia

Osasto:

Suomalais-ugrilaisen Kulttuurirahaston säätiön ja sen taustalla olleen Suomalais-ugrilaisen kulttuuritoimikunnan Suomen osaston vaiheet ovat kiinnostava mutta huonosti tunnettu juonne oppi- ja aatehistoriassamme. Niinpä säätiön hallitus teki kaksi vuotta sitten päätöksen historian kirjoittamisesta. Historian nimi Heimoustunne, kieli ja kulttuuri kertoo, millaisista lähtökohdista kulttuuritoimikunnan ja säätiön toimintaa on aikojen saatossa ohjailtu.

Säätiön historian on kirjoittanut dosentti Timo Salminen, joka on aiemmin kirjoittanut muun muassa Suomalais-Ugrilaisen Seuran historian (2008) ja käsitellyt suomalaisten arkeologien tutkimusmatkoja itään.

Kirjan on kustantanut Karjalan Sivistysseura ry. 142 sivua.